Mária Hollósyová (1858 – 1945), vo svete uznávaná, no doma takmer úplne zabudnutá a nedocenená umelecká výšivkárka, ktorá svojou tvorbou na prelome storočí ovplyvnila dobovú európsku módu, ožíva na stránkach nového románu Milana Zelinku. Autor v ňom vzdal svojrázny hold “frajlenke Hollóške”, mimoriadne talentovanej, pracovitej a skromnej žene, ktorá si rozhodne zaslúži, aby sme o nej vedeli viac. V roku 2013 spisovateľ Milan Zelinka, ktorý svoje detstvo a mladosť prežil v Cíferi, publikoval životopisný román Frajlenka Hollóška. Nadchol ním nielen Cíferanov, ktorým medzi riadkami ožívajú spomienky na mladosť, rodnú zem či príbuzných, ale aj odbornú verejnosť.
O úspechu tejto knihy sme sa mohli dočítať aj v článku p. prof. Evy Fordinálovej, Krásny pamätník kráse, ktorý bol uverejnený v Literárnom týždenníku 9-10/2014.
“Mne je moja sloboda vzácnejšia ako všetky spolky”
“… ľudia by mali mať Boha najmä v srdci, a nielen na jazyku. Buďme všetci rovnocennými dietkami Božími, ako nás Boh stvoril, a neupierajme jeden druhému nos medzi očami” (s. 88, 89).
Tieň
Hlavným autorským zámerom je však ľudsky “sprítomniť” frajlenku Hollóšku. A to sa aj podarilo. Akoby sa postupne vynárala z tajomných závojov ako dobrá víla – zušľachťujúca celé svoje okolie už svojou činorodou prítomnosťou, pomocou. Bez pátosu, skromne, ľudsky. Tieň by mohol byť úplne “svojbytnou” knihou (a samotný Ján Kolesár by mohol byť priam “zákuskom” pre psychológov, inšpiráciou pre samostatnú štúdiu), no Milan Zelinka potreboval priestor aj na prezentovanie odborných výnimočných kvalít Márie Hollósyovej. Ako však skĺbiť odborné termíny a opisy s beletriou?
Mária
V druhej časti Žena menom Mária autor zvolil epištolárnu formu. Fiktívne listy Etelke, priateľke zo štúdií, to umožňujú. Otvárajú nový priezor do života pulzujúceho v Tieni, ale vnímaného očami očarenými krásou. A sotva som lapala po dychu. (Tu musím priznať niečo osobné: k ručným prácam, a teda ani k vyšívaniu, som jakživ nemala vrúcny vzťah, takže som do jeho skutočného technického tajomstva nikdy nenahliadla. A pojmy ako “bílé šicí, hrachovinka” a iné som nikdy nepočula. Predpokladám, že ani autor nie, a uznala som, že jeho záverečné poďakovanie profesorke Eve Cisárovej-Minárikovej je skutočne oprávnené.)